header banner
Default

Fico, een populist die pro-Poetin is, wint de verkiezingen in Slowakije, wat een tegenslag is voor Europa, volgens Joop van BNNVARA


Table of Contents

Reacties (66)

VIDEO: Pro-Russische partij wint Slowaakse verkiezingen: ‘Lastig om Europese eenheid te bewaren’
WNL

Sorteren op:

MG1968-2

MG1968-22 okt. 2023 - 19:55

Kun je toch onderhandelen over vrede in Oekraïne en heb je ook nog wat te bieden. Geef aan dat als de russische tanks een landje verder rijden je als wereldgemeenschap je daar niet tegen zal verzetten (principe van wederkerigheid). Is het een win-win-win-win. (oekraine, Rusland, EU en -er van uitgaande dat het niet willen helpen van land O inhoud dat als je in dezelfde situatie zit je ook niet geholpen wilt worden- Slowakije. Is Poetin dan nog niet tevreden heb je het weggeven van Hongarije ook nog achter de hand. Cynisch om zo te denken over 'andere landen'? Ja. Maar wel exact wat Slowakije en Hongarije zelf te verwijten is in hun opstelling naar Oekraïne.

guy yacobi

guy yacobi2 okt. 2023 - 16:29

de slowaken verlange zo terug naar de onderdrukken van de russen zoals ze ooit door de sovjets werden onderdrukt ik vind dat we hun dat verlangen niet moeten onthouden een praagse lente die weer op harde moorddadige wijze wordt neergeslagen we moeten dat de slowaken niet ontnemen al die slowaken die weer gefolterd gaan worden door de russensovjets, we moeten dat de slowaken niet misgunnen een slowaakse gulag? aub laten we dat de slowaken niet misgunnen laat de slowaken weer lijdenonder het jiuk van onderdrukking door de sovjetrussen er is volgens de slowaken niets beter dan onderdrukking met moord en doodslag van de slowaken door de sovjetrussen ach en weer een mislukte praagse of bratislava lente daar moeten we niet om malen de slowaken willen lijden het zijn masochisten gun ze dat lijden onder de sovjetfascitische rus

Pater

Pater2 okt. 2023 - 1:09

Eerst maar eens zien welke regering er komt. Ook Fico heeft de EU hard nodig wegens de geldstroom naar het land. Als puntje bij paaltje komt zal ook Fico kiezen voor behoud van die stroom en tegen Rusland. Maar het wordt allemaal wel verdomd lastig.

Paul Spijkers

Paul Spijkers1 okt. 2023 - 22:37

Integendeel, het past prima in het algemeen patroon van variaties in hoe de vroegere landen zich veranderen nu ze in de EU zitten. En er word gesproken van een groffe vergroting van de EU.

Greendutch

Greendutch1 okt. 2023 - 22:03

heeft men daar nog aan de vermoorde journalist en zijn verloofde gedacht? de documentaire gezien? is het geheugen van oudere mensen op het platteland zo kortzichtig?

1 Reactie

Martin van der Linde

Martin van der Linde2 okt. 2023 - 22:12

Green, zoals in Hongarije en Polen zijn het in Slowakije weer de oudere plattelanders die naar de gesel grijpen. Of ze die gebruiken om de vrijgevochten jongeren weer in het hok te krijgen of om zich zelf te straffen is niet duidelijk. Waarschijnlijk beide. Die zucht naar oude communistische keurslijf is opmerkelijk. Het lijkt op een collectief Stockholm syndroom. Het is niet gezond in ieder geval.

0Rapporteren

Kit2

Kit21 okt. 2023 - 19:53

In Slowakije is het niet veel anders dan wat er in Polen gaat komen bij de komende verkiezingen en ook in grote lijnen in Nederland op 22 november. Stedelijke bevolking die profiteert van integratie in Europa (bij ons VVD en GL/PvdA) tegenover de kleine steden en het platteland (hier de BBB, NSC) die alleen de nadelen ervan hebben, plus wat verliezers van het neoliberalisme in de steden (PVV, FvD). Het patroon is identiek. Als je niet als een razende zorgt dat die laatste groepen ook iets aan de Europese samenwerking hebben en ze niet gelijk het neoliberalisme en alle nadelen meegesmokkeld krijgen, wordt dit de toekomst, want ze zijn met meer.

3 Reacties

Martin van der Linde

Pater

Pater2 okt. 2023 - 1:03

De verschillen zijn kleiner dan gesuggereerd en hebben bovendien buitengewoon weinig met de EU te maken.

0Rapporteren

stokkickhuysen

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen1 okt. 2023 - 19:12

Overigens, het is vandaag 1 oktober. Geloof me, ik stel deze vraag bepaald niet uit leedvermaak, maar herinneren we ons deze van voorspelling van militair expert Marcus Keupp nog? https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rusland-heeft-de-oorlog-verloren-en-wordt-uiterlijk-in-oktober-verslagen Ik hoop oprecht dat Keupp alsnog gelijk gaat krijgen maar ik vrees ervoor. Een paar dagen geleden vroeg een journalist nog naar deze voorspelling en hij blijft (min of meer) bij zijn standpunt: https://www.handelszeitung.ch/bilanz/der-krieg-sollte-im-desaster-enden-641300 - "Sie erwarten also ein baldiges Ende des Krieges?" - "Ich stehe unverändert zu meiner Aussage, dass der Krieg im Oktober strategisch entschieden sein wird. Das heisst natürlich nicht, dass die Kampfhandlungen enden. Mit jedem Kriegstag werden die Russen stärker abgenutzt und ihre Position schlechter. Ich bin nach wie vor optimistisch, dass der Krieg mit der Wiederherstellung der Ukraine in den Grenzen von 1991 endet. Ich wünsche dem russischen Angriffskrieg ein Ende im Desaster." Optimistisch, dat wel.

4 Reacties

Martin van der Linde

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen1 okt. 2023 - 22:00

Martin, Misschien een beetje te, hoewel oktober pas begonnen is. De vraag is wel wat winnen of verliezen precies betekent hier. Je kunt een oorlog winnen in de zin dat je je operationele doelen bereikt (en die doelen kunnen natuurlijk ook nog tijdens de oorlog veranderen), maar als je leger veel slechter presteert dan verwacht, dan is je overwinning toch besmet. De winteroorlog tegen Finland in '39-'40 dringt zich op als voorbeeld, de SU won weliswaar in de zin dat Finland delen van Karelië moest afstaan maar het rode leger presteerde zo beroerd dat de reputatie internationaal toch een knauw kreeg. Vergeet niet dat eind februari/begin maart 2022 de verwachting over het algemeen was dat Kiev snel zou vallen, in ieder geval hier op Joop voor zover ik het me kan herinneren. In dat opzicht kan de oorlog nu eindigen met het huidige front als grens en dan zal het denk ik alsnog door het nageslacht als een beschamende uitkomst voor het Russische leger worden gezien. Maar ik weet het ook niet zeker natuurlijk.

0Rapporteren

guy yacobi

guy yacobi2 okt. 2023 - 16:32

yep, die man voorspelde dat als de rasshist elke dag 5 tanks verliest dan is de rasshist op het einde van oktober zijn parate vechtkracht van tanks kwijt en dan is het een verloren race voor vladolf putler//adolf hitler de tweede

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd3 okt. 2023 - 8:25

[De winteroorlog tegen Finland in '39-'40 dringt zich op als voorbeeld, de SU won weliswaar in de zin dat Finland delen van Karelië moest afstaan maar het rode leger presteerde zo beroerd dat de reputatie internationaal toch een knauw kreeg.] Nee, niet 'in de zin van'. Finland kon niet verder vechten. Punt. Lees het verhaal van Mannerheim en zijn toespraak aan zijn soldaten. Dat is de definitie van een nederlaag. Verder, leuk voorbeeld. Hoe is dat afgelopen allemaal, ik bedoel, WW2, voor zowel de Finnen als de Duitser als de Russen? Moment opname reputatie zegt niet zo veel, blijkt het dan. En uiteindelijk, de Finnen waren niet echt aan het juiste kant van de geschiedenis. Er zijn allemaal mitsen en maren, ik snapt het allemaal wel (kiezen tussen twee groot machten, lastig, maar als puntje bij paaltje kwam, kozen ze partij voor nazi Duitsland en verloren de oorlog tegen de sovjets. Dat zijn de feiten.

0Rapporteren

Mag

Mag1 okt. 2023 - 17:01

Het volk heeft gekozen! Hebt u daar problemen mee? Moet misschien NAVO met hun militaire werktuig Slovakije binnen treden om orde te scheppen?

6 Reacties

Sonic2

Sonic21 okt. 2023 - 18:56

Volgens mij heeft die zeer foute partij van Fico GEEN meerderheid. Net als die foute partijen( altijd "rechts") in Nederland geen meerderheid hebben. Het volk heeft dus helemaal niet gekozen. En als het "volk" kiest dan kiezen ze in domheid. Want als je ultra rechts stemt ben je achterlijk. Period

3Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 19:44

Kennelijk heeft de schrijver er moeite mee dat de stemmers anders kiezen dan links. En vervolgens wordt het hele land weg gezet als fout en eng. Maar een oud gezegde zegt altijd: de kiezer heeft altijd gelijk. Ben je niet met dit soort verkiezingen en uitslagen eens, dan is er maar 1 oplossing: schaf de democratie af.

3Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 19:47

@ sonic2 Ik kan mij herinneren dat hier in Nederland d'66 ook geen meerderheid heeft gehaald met de afgelopen verkiezingen. Maar die hebben wel 2 kabinetten lang het beleid bepaald. De kiezers in slowakije hebben hun recht genomen en gestemd. Je kunt er niet mee eens zijn qua uitslag. Maar om die mensen af te serveren als dom is wel een typisch links elitair manier van kijken naar de wereld.

5Rapporteren

Martin van der Linde

Martin van der Linde1 okt. 2023 - 20:38

Pgs, hetzelfde zeggen ze in de verkoop, de klant heeft altijd gelijk. Maar dat betekent niet dat hij gelijk heeft. Juist niet. Het is precies het tegenovergestelde. Een ondernemer vertelde eens dat hij een fantastische baan had als hij niet te maken zou hebben met die klote klanten. Dat is de ware betekenis van gelijk hebben.

1Rapporteren

henk-alexander

henk-alexander2 okt. 2023 - 10:30

Martin, '(...) Een ondernemer vertelde eens (...)' Je komt hier met een anekdotisch bewijs waarbij je de opvatting van een zelfstandige ondernemer vergelijkt met een democratisch instituut - bovendien een soort stropop. Maar je kunt je altijd afvragen of de kiezer gelijk heeft, als het niet of juist wel met je verwachtingspatroon en idealen overeenkomt. Volgens de voorschriften van de democratie zal men zich bij een verkiezingsuitslag neer moeten leggen.

3Rapporteren

Daslief

Daslief2 okt. 2023 - 11:38

'Een ondernemer vertelde eens dat hij een fantastische baan had als hij niet te maken zou hebben met die klote klanten. Dat is de ware betekenis van gelijk hebben.' Wil je hiermee bevestigen dat PGS gelijk heeft met 'is wel een typisch links elitair manier van kijken naar de wereld'?

1Rapporteren

Ben  Liberaal

Ben Liberaal1 okt. 2023 - 16:57

Toch heeft Slowakije een punt... Als het drietal MP's van Nederland niet zo fanatiek tegen Putin had gestreden en rondgereisd, was de situatie wellicht (wellicht) in Nederland momenteel niet zo desastreus geweest.

4 Reacties

Martin van der Linde

Martin van der Linde1 okt. 2023 - 18:18

Ben, natuurlijk, ze hadden Poetin over het botoxbolletje moeten wrijven en zeggen: your wish is our command. Over welke drie heb je het eigenlijk?

2Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd3 okt. 2023 - 8:35

[Ben, natuurlijk, ze hadden Poetin over het botoxbolletje moeten wrijven en zeggen: your wish is our command. Over welke drie heb je het eigenlijk?] typische reactie, de voorstellen van anderen die men niet wil bespreken belachelijk proberen te maken. Er was/is geen ander mogelijkheid, zoals ..., diplomatie?

0Rapporteren

stokkickhuysen

stokkickhuysen5 okt. 2023 - 12:44

'Er was/is geen ander mogelijkheid, zoals ..., diplomatie?' Op het moment dat Rusland zijn militaire oefening omzette in een aanval op Oekraine nier meer nee, helaas. En over welk voorstel van anderen die Martin niet wil bespreken heb je het? Ben zegt dat een paar Nederlandse parlementariers iets niet hadden moeten doen. Welk voorstel herken jij daarin?

0Rapporteren

randomjooperd

randomjooperd19 okt. 2023 - 21:03

['Er was/is geen ander mogelijkheid, zoals ..., diplomatie?' Op het moment dat Rusland zijn militaire oefening omzette in een aanval op Oekraine nier meer nee, helaas. ] dus, volgens jou, diplomatie is geen optie. Interessant. Hoe zie je het dan eindigen, dit conflict? Want een overwinning van Oekraïne lijkt, nou, ..., onmogelijk, zullen we maar zeggen. De russen gaan ook geen genoegen nemen met een bevroren conflict, ze kunnen dit volhouden. Het is zeker niet leuk voor ze, ze lijden verliezen, maar de grootste klappen (sancties, diplomatieke isolement) zijn opgevangen en zij hebben zelf gezien dat ze het aan kunnen. Oekraïne kan het niet zonder constante steun, en dat is geen gegeven, 'as long as it takes' betekent niet wat je denkt dat het betekent. [En over welk voorstel van anderen die Martin niet wil bespreken heb je het? ] Heb ik al gezegd, en jij hebt op mijn reactie gereageerd.

0Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 15:06

Dus de slowaakse stemmer heeft ook ontdekt dat de EU eigenlijk niet het beloofde paradijs is. Vooral niet met het voornemen om 1000 miljard te gebruiken voor klimaat plannen. De slowaakse burger ziet de bui al hangen. Nog meer armoede voor hun. Geef ze dan eens ongelijk.

6 Reacties

BrotherV

BrotherV1 okt. 2023 - 16:29

Zo bizar, rechts die zich druk maakt om armoede. Waarom stemmen ze dan zo vaak voor neoliberale maatregelen?

4Rapporteren

Lokidea

Lokidea1 okt. 2023 - 17:29

De gemiddelde Slowaakse stemmer weet niet eens dat er 1000 miljard voor dat doel staat, die armoe heeft daar niks mee te maken. Als ze goed voorgelicht waren dan wisten ze dat de EU niet het beloofde paradijs is, maar dat als je gezamenlijk optreed het wel kansen biedt. Maar uit het woordje ook begrijp ik dat PGS niet zoveel met Europa op heeft.

2Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 19:50

@ Lokidea Ik ben pro Europa. Het is een geweldig continent. Maar ik heb helemaal niets met de EU. Het is een hele enge technocratische staatsvorm geworden waar de burgers verworden zijn tot stemvee die eigenlijk niets te zeggen hebben. En mogen vooral alleen maar veel geld ophoesten voor het wanbeleid van de EU.

4Rapporteren

guy yacobi

guy yacobi2 okt. 2023 - 16:36

en als die klimaatplannen niet worden uitgevoerd heb je nooit meer armoede, want dan is er geen menselijk leven meer op deze Aarde

0Rapporteren

PGS

PGS3 okt. 2023 - 7:34

@ Guy yacobi Dus zonder klimaatplannen = geen leven meer op de planeet. Ik doe niet mee aan angstporno. Besluiten nemen op basis van onrealistische angsten is nooit goed.

0Rapporteren

stokkickhuysen

stokkickhuysen5 okt. 2023 - 12:46

'Besluiten nemen op basis van onrealistische angsten is nooit goed.' Klopt, maar geen besluiten nemen om realistische problemen aan te pakken is niet het juiste alternatief.

0Rapporteren

west012

west0121 okt. 2023 - 14:55

Unanimiteit is een fout binnen de EU. Als een land kiest voor Rusland moet de mogelijkheid bestaan deze uit de EU te zetten. Scheelt een boel geld. Het kan nog; verklaar de EU dood, stop alle financiering en samenwerking. Richt een nieuw samenwerkingsverband op van de goedwillenden maar zorg dat besluiten bij (een gekwalificeerde) meerderheid genomen worden en niemand een veto heeft.

1 Reactie

guy yacobi

guy yacobi2 okt. 2023 - 16:42

ja, dit idee heb je van mij gejat ergens op het web maar idd eu laten doodbloeden en met een club van welwillende opnieuw beginnen en ook die unanimiteit afschaffen en meteen ook het volk echt democratie geven zo ook met de nato een nieuw verband oprichten en de oude nato laten doodbloeien unanimiteit eruit, turkije eruit, hongerig hongarije eruit polen eruit overigens nederland ook opdoeken en elders beginnen, misschien in de oude koloniën wij hebben 400 jaar daar gezeten en nu zouden al die afrikanen, aziers en zuid-amerikanen niet 400 jaar hier mogen komen wonen, omdat wij hun landen hebben kapot gemaakt en uitgezogen schande oh nee, dit is een grapje ik zet even mijn scary masker op

0Rapporteren

west012

west0121 okt. 2023 - 14:11

Onbegrijpelijk dat mensen op zo'n populist stemmen. Je begrijpt al niet dat iemand sympathie kan hebben voor een crimineel als Poetin. Je gedachtengoed moet dan toch overeenkomen. Ik hoop dat de EU hier lessen uit trekt.

3 Reacties

BrotherV

Sonic2

Sonic21 okt. 2023 - 18:58

@ Brother Precies Brother. Facisme en foute partijen zoals Geert W zijn een staat van krankzinnigheid. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Erg fout nog dat mensen het voor dit soort foute partijen nog opnemen

2Rapporteren

Paul Spijkers

Paul Spijkers1 okt. 2023 - 23:04

Die mensen stemmen vooral voor zichzelf en hun gemeenschap in Slovakia. Niet in een populariteit kwis over Putin. Graan dumping was geen goed verhaal. voor ze, bv. Dat men tegen liberale markten en voor nationale interesse stemmen is niet zo gek. Dat gebeurt ook in veel andere landen. Of dat het land relatief groter is dan de steden. Dat we dat door een lens zien waar we shreeuwen over Putin is deels omdat we niet zo veel van Slovakie zelf snappen. Fico is een boef en bedrieger van oude stempel maar zal de macht moeten delen en liberalen hebben ook boeven.

0Rapporteren

EenMening3

EenMening31 okt. 2023 - 11:57

Het is een hele slechte zaak dat deze Slowaakse Putinversteher aan de macht gekomen is.

6 Reacties

Woeki Hypo

Woeki Hypo1 okt. 2023 - 14:59

@ EenMening3, 1 okt. 2023 - 13:57, "Het is een hele slechte zaak dat deze Slowaakse Putinversteher aan de macht gekomen is." Het is een hele slechte zaak voor de slachtoffers ((een massa) doden, invaliden, of gewonden, ook jonge mensen) dat deze totaal overbodige oorlog (van oligarchen) met totaal overbodige slachtoffers (gewone mensen) niet onmiddellijk stopt, en niet voorkomen is. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

8Rapporteren

GMatth52

GMatth521 okt. 2023 - 15:48

EenMening3 1 okt. 2023 - 13:57 "Het is een hele slechte zaak dat deze Slowaakse Putinversteher aan de macht gekomen is." Het is een goede zaak, dat Robert Fico van Smer-SD de verkiezingen gewonnen heeft. Joris Belgers schrijft vandaag in Trouw: "Volgens Fico moet Oekraïne naar de onderhandelingstafel worden gedwongen om tot een compromis te komen met Rusland, wat de oplossing is voor de hoge brandstofprijzen en de gierende inflatie in zijn eigen land. " Deze constatering is volkomen juist: Oekraïne heeft belang bij onderhandelingen met Rusland. Want hoe langer Oekraïne hiermee wacht, des te slechter zal het eraan toe zijn, ook door het verlies aan mensenlevens. Dwang tot onderhandelingen is niet goed, maar vergeet niet dat in april 2022 de VS en Groot-Brittannië president Zelensky juist gedwongen hebben om de onderhandelingen te staken: terwijl een vredesakkoord met Rusland binnen bereik was! Dat er binnen de EU, die de oorlog mede heeft veroorzaakt, een tegenstem tegen deze oorlog gaat klinken is alleen maar positief. Europa doet er goed aan afstand te nemen van de Verenigde Staten. Verder volledig eens met de bijdrage van Woeki Hypo.

8Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 19:56

Misschien omdat de mensen die op Fico en zijn partij gestemd hebben het helemaal gehad hebben met de gigantische kosten die de EU en zijn besluiten meebrengen. Uiteindelijk zijn het de burgers die alles moeten dragen wat de dames en heren in Brussel bedenken. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen uit Slowakije helemaal niet zitten te wachten om actief betrokken te worden in die oorlog tussen Oekraine en Rusland. En dat zij zich genept voelen door de EU en haar handelsakkoord met de Oekraine. Komen zij er nu achter dat er in dat handelsakkoord een clausule zit dat in geval van oorlog, de EU zit gecommiteerd hebben om militaire hulp te verlenen. Met dit soort zaken voelen mensen zich oprecht genept door Brussel.

4Rapporteren

EricDonkaew

EricDonkaew2 okt. 2023 - 5:17

@Woeki Hypo ---------------------------- Je hebt helemaal gelijk, Woeki. Er is hier een soort semi-verplichte groepsmening ontstaan die actieve deelname aan het gewapende conflict ondersteunt. Wat mij betreft bemoeien we ons er niet mee, behalve militaire en diplomatieke hulp. Sowieso gaat een oorlog tegen Rusland nooit gewonnen worden. Napoleon heeft het geprobeerd, Hitler ook. Het lijkt soms even goed te gaan, maar dan komt de stoomwals pas goed op gang. Verspilling van mensenlevens. Bijna iedereen die is spreek, is tegenstander van wapenleveranties. De zwijgende meerderheid. Maar ja, de elite...

3Rapporteren

EricDonkaew

EricDonkaew2 okt. 2023 - 16:00

Huh, wat schrijf ik nou? Ik bedoel natuurlijk niet militaire hulp, maar humanitaire hulp.

1Rapporteren

guy yacobi

guy yacobi2 okt. 2023 - 16:47

sudetenland afgeven aan hitler was ook een heel goed idee het beste idee van 1938 en zie wat een glorie het de wereld voor 5 jaar heeft gebracht schitterend oorlog kan zo prachtig zijn mooi hoor miljoenen doden als tegift voor een stukje land afstaan aan een dicktator nee, moeten we meteen doen en als putler dit land van oekraine heeft afgepakt beginnen hij of zijn opvolgers over 5 jaar weer een oorlog tegen Oekraïne en dan zeggen ze weer dat land afstaan een goed idee is nederland ook maar alvast afstaan aan putler, dan begint ie nog eens geen oorlog, dan springt ie meteen door naar belgië ja je hebt gelijk, zo veel mogelijk land nu en straks, aan vladolf putler de tweede adolf hitler geven

0Rapporteren

Juppé🎗

Juppé🎗1 okt. 2023 - 11:23

« De HLAS lijkt daarin een sleutelrol te spelen en kan zowel met Smer als PS in zee gaan.« ……lekkere sociaaldemocraten daar…..

E w T

E w T1 okt. 2023 - 11:22

Mooi . Vrind van putin de vredelievende heeft gewonnen. Het volk heeft z'n keuze gemaakt.Dus samen met PiS manneke katszinski en Orban de corrupte terug naar de goeie ouwe S U . Geen dank voor de opvang van jullie vluchtelingen in de tijd van de muur. En de westerse soepsidia waarvan jullie vet van geworden zijn.Democratie is niet voor xenofobe domme angsthazen .

5 Reacties

hamar2

hamar21 okt. 2023 - 16:50

U vindt democratie alleen een goed idee als het in uw straatje past?

4Rapporteren

E w T

E w T1 okt. 2023 - 18:26

hamar2 . Nee hoor. Democratie is niet voor xenofobe domme angsthazen. Lézen wat er staat. In de genoemde landen zijn de huidige leiders gekozen door xenofobe domme angsthazen. Beetje zoals de gemiddelde PVV /FVD stemmer hier .Maar daar gaat dit item niet over slimmerik.

1Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 20:02

Betreffende die westerse soepsidia: ga jij nu ook zo te keer tegen Turkije en Tunesie die heel veel geld ontvangen maar vervolgens niet doen wat er van hun gevraagd wordt. Het is een trieste constatering dat als in een westerse democratie mensen niet links wordt gestemd, mensen opeens xenofobe domme angsthazen zijn. Links had in aanloop naar deze verkiezingen beter hun best moeten doen om hun verhaal aan de man te brengen. Als dat links beleid zo geweldig zou zijn, dan zouden de kiezers voor links beleid gekozen.

2Rapporteren

E w T

E w T1 okt. 2023 - 20:55

PGS. Jij leest ook alleen wat in jouw straat past. Fico is een ouwe corrupte communist. Linkser dan dat is er niet. ook putin is een ouwe corrupte communist. leuk te lezen trouwens dat je subsidies om landen in het oostblok op te bouwen en subsidies aan Turkiye/Thunesië om mensen buiten de Europese deur te houden op een hoop gooit .Dom stukje rechts argumenteren dit vrind.

1Rapporteren

henk-alexander

henk-alexander2 okt. 2023 - 10:37

'(...) Democratie is niet voor xenofobe domme angsthazen.' In een onvervalste 'Democratie' kan iemand met een fobie (i.e. angststoornis) rekenen op een professionele behandeling.

0Rapporteren

Martin van der Linde

Martin van der Linde1 okt. 2023 - 10:19

Na Polen en Hongarije heeft Poetin weer een mannetje dat hem gaat helpen aan de macht geholpen. De gretigheid waarmee Polen de graanproblemen aangreep om Oekraïne geen wapens meer te geven deed als wenkbrauwen fronzen. Oekraïne gaat de oorlog nooit winnen, dat moge duidelijk zijn. De taak waar het land voor staat is schier onmogelijk. Dat weet Zelenski en feitelijk weet iedereen dat. Tenminste dat hoop ik. De man wilde destijds ook net aannemen dat Rusland zou binnen vallen. Dat zorgde voor veel wrevel in het westerse kamp. Nu zien we misschien wel het omgekeerde effect, hij wil niet accepteren dat hij gebied kwijt is. Met nog een Putin aanhanger in de EU aan de macht zal er misschien iets van besef komen. Aan de andere kant zal hij door willen gaan zodat Rusland een zo klein mogelijk gebied kan inlijven. En Rusland militair zo veel mogelijk uitputten. Want het rommelt in de Kaukasus. En Rusland kijkt machteloos toe. Het volgende land op Poetins verlanglijstje is Duitsland, dat heeft hij openlijk toegegeven. Het gas dat Duitsland rijk en welvarend en een groot industrieland maakte is op en je ziet het verval toenemen. Het is voor de AFD een kleine stap bij verkiezingen de macht te grijpen. En dan gaat de deur naar Rusland helemaal open. De Sovjets trekken westwaarts.

11 Reacties

Olav Meijer

Olav Meijer1 okt. 2023 - 12:46

@ Martiin van der Linde: [Het is voor de AFD een kleine stap bij verkiezingen de macht te grijpen. En dan gaat de deur naar Rusland helemaal open. De Sovjets trekken westwaarts.] Het lijkt wel alsof je een tekst uit de tijd van het hoogtepunt van de Koude Oorlog letterlijk hebt gekopieerd! Dit is sterk overtrokken doemdenken en angstaanjagerij. In de eerste plaats is de ontwikkeling van de AFD inderdaad zorgelijk, maar er zijn heel sterke tegenkrachten in Duitsland die een greep naar de macht van deze partij nooit zullen toestaan. Het "westwaarts trekken van de Sovjets" is ook onzin. Behalve dat er geen "Sowjets" meer bestaan, is er altijd nog een NAVO met de verdragsverplichtingen. (Nooit gedacht dat ik dit laatste ooit zo zou opschrijven.....).

1Rapporteren

Martin van der Linde

Martin van der Linde1 okt. 2023 - 12:56

Olav, politiek trekken ze westwaarts en daar helpt geen Navo tegen. Ik zie het huidige Rusland als een voortzetting van het Sovjettijdperk. Daarom de koude oorlog retoriek. Muur of geen muur, het streven om te overheersen en nog meer het streven om te manipuleren is hetzelfde.

1Rapporteren

TheBigLebowski

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen1 okt. 2023 - 13:42

Een Russische inval hoeft Duitsland niet te vrezen. Maar het gevaar dat er een keer een Ruslandvriendelijke regering aan zou treden in Duitsland bestaat, al is het niet groot. Dat zou slecht nieuws voor Oekraïne zijn. Overigens is de AFD nog één ding. Het is met name de SPD die je in de gaten moet houden, die heeft lang een Ruslandvriendelijke koers gevaren en is veel invloedrijker. Hubert Smeets beschreef onlangs in het NRC hoe Poetins agenten invloed uitoefenden via Gerhard Schröder en zijn netwerk: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/21/poetins-invloed-op-duitsland-net-op-tijd-gestokt-a4174993 "Als Duitsland zich, afgezien van wat retorische verontwaardiging en sancties, na de aanval op Oekraïne afzijdig zou houden, zo luidde de strategie, dan zouden Frankrijk en Nederland ook de kat uit de boom kijken, waarna de Verenigde Staten en Groot-Brittannië konden worden geïsoleerd. Decennialang had Poetin daarom geïnvesteerd in een netwerk van politieke agenten in Duitsland. Spin in dit web was voormalig SPD-bondskanselier Gerhard Schröder die een clan bestierde die bijna overal in de machtscentra voet aan de grond had. Het netwerk werd gerund door SPD’ers, maar had ook toegang tot CDU’ers en FDP’ers. Alleen de Groenen bleven onbereikbaar voor Poetin." Uiteindelijk heeft Olaf Scholz ingegrepen en naar ik begrijp de Schröder-kliek buitenspel gezet.

0Rapporteren

Miss Piggy

Miss Piggy1 okt. 2023 - 14:02

Dit is wel erg doemdenken. Ten eerste, Polen is zeker niet op de hand van Poetin. Ja, er heerst een gure, anti-democratische wind. Maar als je ook maar iets weet van de geschiedenis van Polen hoef je niet bang te worden dat die ooit de kant van Rusland zullen kiezen. Ten tweede, het is vooral irritant. In Hongarije is al tijden de cynische en corrupte regering van Orban aan de macht. De Hongaren die ik ken schamen zich dood voor hem. De houding van Hongarije frustreert vooral. Economisch stelt het land niet zoveel voor, het is afhankelijk van veel steun vanuit de EU. Maar door de politieke spelregels van de EU kan het vaak de boel vertragen. Dit zelfde geldt voor Slowakije. Economisch en geopolitiek niet bepaald een grootmacht, maar het kan de boel wel treiteren. Het zal de komende periode wat meer creativiteit en handelssnelheid vergen van de individuele landen die Oekraïne wél willen blijven steunen.

0Rapporteren

Martin van der Linde

Martin van der Linde1 okt. 2023 - 16:28

Ik heb het niet over binnenvallen. Ik heb het over macht uitoefenen. Polen hoeft geen vriend van poetin te zijn om toch te doen wat Poetin wenst. Kijk de uitzending van Buitenhof van vorige week nog eens. Die ging over Polen en hoe het steeds meer op Rusland lijkt. Misschien dat jullie dan begrijpen waarom ik zo bezorgd ben. Nu is er nog zo'n land in het hart van de EU dat die kant op gaat. Gezamenlijk kunnen zij druk uitoefenen om Oekraïne aan haar lot over te laten. Wat denk je dat er gebeurt als het land valt en nog meer mensen deze kant op komen. Ze kunnen niet naar Polen, Hongarije en Slowakije en ook Duitsland zal zijn grenzen sluiten. Daar zijn ze nu al mee bezig. Dat is de chaos die Poetin wenst. Nog meer onvrede, nog meer rechts extremisme, nog meer bedreiging voor onze rechtstaat. Extreemrechtse partijen als fvd, ja 21 en pvv gooien hun maskers af en laten zien waar ze werkelijk voor staan. Dat kan een scenario zijn en die kans is redelijk groot als je de lijnen doortrekt naar pakweg 10 tot 15 jaar. Kijk naar de reacties hier. Sommigen hier vinden het terecht dat mensen in opstand komen tegen de EU, tegen de militaire steun aan Oekraïne. Of niet Woekie? Dezelfde types kregen het in de VS voor elkaar om de steun stop te zetten. Waarom zou dat hier niet kunnen, in ruil voor politieke steun of een meerderheid in de Kamer. Ik zeg niet dat het gebeurt maar het is er voor je het weet.

4Rapporteren

Juppé🎗

Juppé🎗1 okt. 2023 - 16:48

@Kees, « maar had ook toegang tot CDU’ers en FDP’ers. Alleen de Groenen bleven onbereikbaar voor Poetin."…..die hielpen gratis mee met het uitzetten van de kerncentrales. De FDP heeft alles gedaan om die werkend te houden.

0Rapporteren

Juppé🎗

Juppé🎗1 okt. 2023 - 16:55

« Uiteindelijk heeft Olaf Scholz ingegrepen en naar ik begrijp de Schröder-kliek buitenspel gezet.« …..pas nadat de Ukrainers de nordstream hadden opgeblazen. Waar Putine zich echt in vergist had zijn Macron en Rutte. En uiteraard Zweden en Finland.

0Rapporteren

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen1 okt. 2023 - 18:42

Juppé, Dat van die kerncentrales heb ik niet gevolgd, maar misschien hebben de Groenen onbedoeld Poetin geholpen daarmee. Wat Smeets zegt is dat het Poetin bijna gelukt was om zijn invloed op Duitsland zo te vergroten dat ze Oekraïne niet hadden gesteund tijdens deze oorlog. Nog een quote uit het stuk: "Het ging Poetin niet alleen om lobbyisten voor de pijpleidingen van Nord Stream, waarmee hij de Duitse economie kon onderwerpen aan Russisch aardgas. Hij wilde ook een deel van de elite in Duitsland corrumperen. Via Schröder werd de halve top van de SPD plus familie meegezogen: van de burgemeester van Hamburg, via de minister-presidenten van Nedersaksen en andere deelstaten tot en met de sleuteldepartementen Defensie, Buitenlandse en Economische Zaken in Berlijn. Ook consultants en journalisten droegen hun steentje bij. Poetin paaiden (sic) hen met geld, eredoctoraten, honorair-consulaten en andere parafernalia." Dat is toch wel zorgwekkend. Ik ben wat minder somber dan Martin, maar ik geef hem wel gelijk dat de landen niet per se pro-Poetin hoeven te worden om een probleem te zijn, het kan voldoende zijn als er een sfeer ontstaat van 'we zijn er niet blij mee maar dit kost ons toch wel heel veel, Oekraïne gaat toch verliezen, liever zij dan wij' etc. Alleen zie ik de populisten niet snel aan de macht komen in West-Europa, ik zie zo'n sfeer eerder ontstaan als in gevestigde linkse partijen de anti-imperialisten of de duiven de bovenhand krijgen.

0Rapporteren

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen1 okt. 2023 - 18:43

Juppé Toevoeging: in de VS vormen de Republikeinen natuurlijk ook een gevaar op dit punt. Misschien wel het grootste gevaar.

0Rapporteren

PGS

PGS1 okt. 2023 - 20:05

Intressante visie hoe Poetin naar het westen zal optrekken. Je vergeet gemakshalve artikel 5 van het NAVO-verdrag. Poetin echter niet. Dus die komt echt niet naar Duitsland. Misschien als gast maar echt niet om oorlog te komen voeren met een NAVO-lid.

2Rapporteren

Sources


Article information

Author: Johnny Powers

Last Updated: 1700147282

Views: 1258

Rating: 4.5 / 5 (33 voted)

Reviews: 82% of readers found this page helpful

Author information

Name: Johnny Powers

Birthday: 1930-12-16

Address: 0140 Amy Highway Apt. 052, Lake Matthew, WV 67380

Phone: +4147131563762408

Job: Data Scientist

Hobby: Camping, Survival Skills, Stamp Collecting, Camping, Video Editing, Magic Tricks, Sewing

Introduction: My name is Johnny Powers, I am a artistic, resolved, irreplaceable, forthright, vibrant, unyielding, enterprising person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.